För nästan 4000 år sedan infördes Hammurabis lagar,
bl.a. ”Öga för öga, tand för tand”. Denna primitiva lag finns i viss mån även
idag och går att se bevis för lite varstans – och ibland går det till och med
till ytterligheter. På grund av våra begränsningar har få människor – kanske
ingen av oss – förmåga att se olika situationer helt klart och tydligt. Är inte
det mesta subjektivt? De flesta av oss kommer någon gång att hitta anledningar
att spela Gud som utmäter straff, antingen subtilt genom passiv-aggressivitet
eller uppenbart genom sabotage – eller genom vårt sexberoende. Vem som helst
kan tyckas vara en fiende i stunden, även nära och kära och de vi älskar.
Ibland triggas alltså våra personliga historiska mönster!
Känslor av besvikelse, ilska och orättvisa är vanliga
under hela barndomen. Splittringen som kan uppstå av att ha upplevt båda kärlek
och hat i relation till viktiga personer under uppväxttiden kan vara
traumatiserande, om inte möjlighet finns att på ett hälsosamt sätt integrera
eller härbärgera dessa ytterligheter. Jag kommer ihåg när jag var liten och
hade bråkat med mina föräldrar, hur jag kunde ligga på min säng och tänka –
”Tänk om jag vore död. Då skulle de ångra sig. Då skulle de be om förlåtelse.”
- Jag fick fantasibilder av hur de stod vid min grav och bad om ursäkt för det
de hade gjort, storgråtande i sin sorg – ”Kom tillbaka. Förlåt oss.” – Men då
skulle det minsann vara för sent! Att jag i så fall låg där död hade ingen
betydelse alls i det sammanhanget, jag skulle ju ändå få rättvisa och mina
föräldrar skulle få sitt straff! Senare i livet gjorde jag många andra saker
för att hämnas, men i stort sett kan man säga att jag låg kvar där i min säng
med mina fantasier om rättvisa och hämnd i många, många år.
Jag påminns om en gammal indiansaga. Jag kommer inte
ihåg hela sagan med den går ungefär så här:
Det var en farfar och sonson som var ute på en
skogsvandring. Framåt kvällen gjorde de upp en brasa och hade det fint. Farfar
sa till sonsonen – ”Jag tror att alla människor äger två hundar. Den ena är blå
(eller om det var någon annan färg?) och den är bitsk. Den tycker inte om att
man kommer nära och skäller på allt och alla. Den andra är vitt (?) och tycker
om att bli klappad och att springa på ängarna och rulla sig i gräset. Och de
här två hundarna slås ständigt med varandra.”
Grabben tänkte på det där ett tag och så frågade han –
”Men farfar, vilken hund är det som vinner när de slås?”
Varpå farfar svarade – ”Det beror på vilken man ger
mat. Den som får mest näring vinner.”
När det uppstår konflikter i en miljö som är
fast förankrad i kärlek kan barn förverkliga intimitet i sina relationer. I
känslomässigt vacklande eller utarmade miljöer tycks alla kärleksfulla band
hotas av en konflikt.
Att stå upp för orättvisor eller att kräva
vedergällning kan vara förståeligt. Men att uppnå detta genom hat eller genom
våld kommer aldrig att leda till harmoni, välbefinnande eller sinnesro. Medlen
måste vara lika med det resultat man vill uppnå. Det enda motgift för hämnd är
att älska sig själv och känslan av att vara älskad. Är det möjligt att bjuda på
kärlek, medkänsla, medvetenhet och förståelse när hämndens låga förbrukar och
tär? Vi behöver alla lära oss att utveckla tillit och tro på oss själva i
stället för att vara så pass beroende av andra människor att minsta svek får
oss att känna som att livet är över. Hämndlyssna tankar eller handlingar är
alltid ett tecken på att du ”matar fel hund.” Det finns inget i den yttre
världen som någonsin kommer att göra oss hela. Sinnesro är ett inre arbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar