tisdag 1 januari 2013

"Att Hantera Sin Sexlust"


I ett radioprogram jag hörde nyligen var det en sexolog som sa; ”Att som tonåring hantera sin sexlust genom onani är bara bra”. Dessa ord - ”att hantera sin sexlust” – upplever jag som ett bedrövligt missriktat sätt att beskriva den fantastiska uppgift som tonåringar har, nämligen att hitta magin och den livsförändrade omvandlingen som sex och passion ger oss under tonåren.  När onani eller att stimulera sig själv sexuellt görs med självomsorg, sinnesnärvaro i kropp och hjärta – och utan exploaterande fantasier – är det en viktig del av denna upptäcktsfärd. Jag tror också det är upp till ansvarstagande och kärleksfulla vuxna att förklara detta för tonåringar när de är redo för det. Inte minst så att tonåringarna kan börja utforska sin sexualitet och skaffa sig sina unika sexuella erfarenheter och upplevelser och bygga upp en ”sexuell självkänsla” att experimentera med. Hur ser min kropp ut? Hur fungerar mina erogena zoner? Vad känns bäst? Vad fungerar inte? Vad är det som gör att upphetsningen kommer till den punkt där jag får orgasm? Vilka olika typer av orgasm finns det? Och varför är några starkare än andra?
Sexuell upphetsning kan börja i sinnet eller i hjärtat eller i kön, och hur kan jag i slutändan koppla samman dessa olika energicentra i en vacker energigivande balans? Vad händer när det bara finns en eller två av dessa aspekter med - t ex kön och hjärnan men inte hjärtat? Vad händer när något av detta är ur balans (t ex mentalt besatthet men lite faktisk genital upphetsning, vilket ofta är fallet - åtminstone till en början - med porr)? Och hur kan sexuella känslor förra en person närmare andlighet? Och hur kan erfarenheterna förbereda en för att dela djup intimitet med en annan person? Sexuell hälsa innebär ju att du helt kan utforska och uppleva din sexualitet i en trygg, ärlig och kärleksfull relation. Börja med relationen med dig själv! Jag förutsätter att just dina sexuella val görs med respekt för dig själv och dina önskningar och med respekt för andra människor. Min förhoppning är att just Du kan kommunicera dina sexuella tankar, känslor och behov direkt och utan skam, och på ett sätt som berikar din förmåga till intimitet med dig själv och med någon du väljer att vara tillsammans med. Det är min förhoppning att när du delar dina sexuella upplevelser med någon annan, är det genom att vara fri från skador eller negativa konsekvenser i alla former, inklusive risken att smittas av sexuellt överförbara sjukdomar eller oönskade graviditeter  Jag tror att din sexualitet är en viktig del av ditt liv, som också behöver vara i balans med dina värderingar och passioner, din fysiska och känslomässiga välbefinnande, dina vänskapsrelationer, ditt andliga liv, ditt yrkesliv, ditt familjeliv och ditt föräldraskap - och i din service i gemenskapen om du är medlem i en självhjälpsgrupp.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar